Åsa Jungnelius
Venus skugga, Han, Mickey Mouse och The Baby (2022-2023)
Glas, rostfritt stål, aluminium, förspeglingar
”Jag visar en grupp av fristående skulpturer som tillsammans bildar ett slags `persongalleri´ där Venus skugga träder fram, ett drama med oviss utgång. Jag intresserar mig för de monumentala uttrycken och de socialt och strukturellt konstruerade rum där de tar plats. Genom objekten och materialet som värdebärande representationer för identitet och projektionsyta för det kroppsliga undersöker jag relationen mellan materia och människa och den glidande skala av positionering som ständigt omförhandlas och återskapas genom historien.
De reflekterande objekten bidrar med sin närvaro och frånvaro samtidigt. Skulpturerna reflekterar platsen runt omkring, med sin omgivande parkmiljö, besökare, trädgård och kungafamilj.
Spegeln som symbol och faktisk funktion återupprepas genom konsthistorien. Berättelser om hur Narcissus blev förälskad i sin spegelbild sätts i relation till hur livets alla skeden hänger samman — blomningen, förruttnelsen, döden, återuppståndelsen.
Gruppen är ungefär av människostorlek. De olika skulpturerna bygger på olika tekniker och tävlingar i att blåsa den största kulan, korven och andra former. Det handlar om att nå den punkt då glasmassan blir okontrollerbar. Vi bygger sedan ihop glaskropparna med metall. Det blir väldigt metalliskt, silvrigt, förkromat. Det uppstår en ambivalens som jag tycker blir intressant i denna kyliga materialitet som samtidigt blir väldigt förförisk och tredimensionell.”
– Åsa Jungnelius